1 Mart 2010 Pazartesi

Yetenek Nedir?

Yetenek Sizsiniz programını her seyredişimde düşünüyorum: yetenek nedir ve benim ne yeteneklerim var acaba? Yeteneğin sözlük anlamı: bir kimsenin bir şeyi anlaması ve yapabilme niteliği olarak belirtilmiş. Bu durumda yetenek, hayal gücümüzle sınırlı birşey olsa gerek. Hatta hayal kurmak bile bir yetenek olabilir..
Hala tam olarak anlayamıyorum. Sahneye çıkıp güzel şarkı söylemek yetenek midir? ya da dans etmek, aerobic hareketler yapmak, vs.. Ben bunları yapamadığım için ilk bakışta bana yetenekmiş gibi geliyor. Ama sonra, bu konuda çalışıp, emek harcasaydım ben de yapabilirdim diyorum ve yetenek olmadığını düşünmeye başlıyorum. Sonra sözlük anlamına bakıyorum ve tekrardan bunların yetenek olduğuna karar veriyorum. puff, iyice kafam karıştı, nolur biri bu konuda bana yardım etsin :)
Eğer sesini tanıyıp, onu iyi anlayıp ve terbiye edip, notalara uygun şarkı söyleyebiliyorsan "yetenek" kelimesinin sözlük anlamını karşılamış oluyorsun. Ya da vücudunu ve hareketlerini iyi tanıyıp, çeşitli hareketler üreterek, ritimlere uygun dans ediyorsan yine karşılamış oluyorsun. E o zaman, hayvan seslerinin taklidini yapan adam da kendi çapında yetenekli sayılmış oluyor?
Sanırım biz biraz farklı şeyler bekliyoruz yetenek kelimesinden. Kimsede olmayan, kimsenin beceremediği şeyleri yetenek olarak kabul ediyoruz. Yani enerjisiyle objeleri hareket ettiren, uçabilen, geleceği tahmin eden kişileri görmek istiyoruz. Kendimizi diğer insanlardan farklı kılacak özelliklerimizi ortaya çıkarmak istiyoruz. Bu tarz büyük şeylerin peşine düştüğümüz için de sıradan yeteneklerimize haksızlık ediyoruz ve onları da köreltiyoruz.
Bugün bu yazımı yazarken şunu anlıyorum ki, aslında en büyük yetenek bir konuda sabırlı ve istikrarlı olma becerisini gösterebilmek. Çünkü herhangi bir konuda sabırla ve sebatla çalışırsak beceremeyeceğimiz hiç bir şey olmaz. Ben bu zamana kadar hep bu ikilinin eksikliğinden kaybettim. Yüzmeyi, basketbolu, müziği (saksafon, org, mandolin), sörfü, dansı, resimi hep sabırlı olamadığım için bıraktım. O yüzden sahnedeki o kişileri seyrettikçe kendimin hiç yeteneği olmadığını düşünüyorum. Halbuki hiç alakası yokmuş. Bugün bir karar alıyorum ve kendime söz veriyorum: fotoğraf çekmeyi ve yazı yazmayı hiç bırakmayacağım. Bakalım hayatımda ilk defa göstereceğim bu sebat beni nerelere götürecek..

Yarışmaya gelince, bence değerlendirme bazı kriterlere göre yapılmalı:
1. Kişinin sergilediği yeteneği üzerinde ne kadardır zaman harcadığı ve daha nerelere götürülebileceği
2. Kendi durumuna göre (yaş, eğitim, sosyal imkanlar) sergilediği yeteneğin ölçüsü
3. Sergilediği yeteneğin topluma ne faydası olacağı
4. İzleyenlere nasıl örnek olduğu ve ne duygular hissettirdiği
5. Kattığı kendi yorumunun ölçüsü
6. Yaratıcılık
Gerçi güzel halkımın duygusal insanları her zaman olduğu gibi yine mağduru/zayıfı seçme konusunda istikrarını göstererek, kültürel yeteneklerini gösteriyorlar ama olsun :) bu da büyük bir yetenek??? Su borularından nota yaparak müzik şovu yapan çocuğun, performansını sergilerken, alkış tutup göbek atan insanları da bu yeteneklerinden dolayı tebrik ediyorum.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

bizim milleti bıraksan operada oynar sen neden bahsediyosun..ayrıca dikakt et bunları yapanlar,seyirciler yani üniversite öğrencileri düşün artık sen gerisini..

Kahraman Kurnaz