9 Mart 2010 Salı

Tecrübe ve el alışkanlığı

2009 yılı Nisan ayında iphone application'ı ile satranç oynamaya başladım. En son çook küçükken biraz ilgilenmiştim ama pek üzerinde durmadığım için tekrardan öğrenmek ve bol bol antrenman yapmak durumunda kaldım. Telefonumdaki appl ile kendime arkadaş buluyor hemen hemen hergün en az 10 kişiye hamle yapıyordum..

Tabi oyuna yeni başladığım için çok dikkatli davranıyor, bir hamle yapmadan önce kimi zaman dakikalarca düşünüyordum. Çok hoşuma gitmiş, çok keyif almaya başlamıştım. Kısa zamanda bir çok ustayı da yendiğim olmuştu :). O dönemlerde şunu fark ettim: ben atak konusunda pasif ama savunma konusunda çok güçlüydüm. Tarafıma gelebilecek herhangi bir saldırıyı çok iyi hissediyor ve önlem alabiliyordum. Ama kendim stratejiler oluşturup atakta bulunmakta zayıftım. Aynen gerçek hayatta da olduğu gibi :) Kimseye zarar veremem ama kendimi de çok iyi kollarım. Bu durumu fark edince, oyunlarımda kendimi bu konuda geliştirmeye çalıştım. 3-5 hamle sonrasını düşünerek stratejiler oluşturuyor ve rakibimi köşeye sıkıştırmanın keyfini yaşıyordum. Bir süre sonra artık gerçekten iyi bir satranç oynayıcısı olmaya başlamıştım.

Derken bir süre ara verdim. 4 ay falan olmuştu galiba. Ve geçen hafta ilk hamlemi yaparak yeni bir oyun başlattım. Çok enteresan bir şey oldu bu sefer. Oyunu yeni öğrendiğim zaman bile yapmadığım hataları yapmaya başladım ve çok kısa bir süre sonra şah mat oldum. Çünkü el alışkanlığımı kaybetmiştim ve kaybettiğimin farkında olmadığım için saçma bir özgüvenle hamlelerimi yapmıştım.

Bunları neden mi yazıyorum?.. Çünkü bir şey fark ettim. Ne kadar zeki olursan ol, ne kadar akıllı olursan ol tecrübe ve el alışkanlığı çok önemli. Aynen iş dünyasında da olduğu gibi... Tecrübe parayla veya zekayla alınabilecek bir şey değil. Her yeni gelen nesil daha iyi eğitim almış veya daha zeki olmuş olabilir. Ama hiçbiri tecrübe ile yarışamaz. Bizlerin, iş dünyasındaki tecrübe sahibi kişilerden öğrenmesi gereken çok şey var. Onların teknolojisi, sistemi ve yöntemi bize çok hantal ve eski gelebiliyor olabilir ama bizler ne kadar teknoloji konusunda onlara fark atmış olsak da kendimize fazla güvenmeyelim. Üretimimize ara vermeyelim. Vermeyelim ki el alışkanlığımız kaybolmasın. Bir zamanlar bir işi çok iyi yapabiliyor olmak, uzun bir aradan sonra hala yapabileceğimiz anlamına gelmez. Tecrübe ve el alışkanlığı önemli ise herhangi bir konuda istikrarlı olmalıyız. Olmalıyız çünkü tecrübe ve el alışkanlığı ancak bu şekilde oluşur ve bizi başarıya götürür.

Hiç yorum yok: